PKP PLK szukają wykonawców, którzy w dwa lata za ponad 750 mln zł zmodernizują 15 km torów na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Ogłoszono przetarg na kolejny etap prac przy największym projekcie kolejowym na południu Polski. Pozostałe postępowania przetargowe w ramach trasy „Podłęże – Piekiełko” PLK planuje uruchomić do końca przyszłego roku.
Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał za zadanie modernizację linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Ważną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna. Pomiędzy tymi miejscowościami zostaną wybudowane zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach, którymi pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Istotnym fragmentem działań w trudnym terenie podgórskim będzie budowa licznych obiektów inżynieryjnych. Łącznie na przeszło 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i 5 wiaduktów. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów zostanie zlikwidowanych i zastąpionych rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.
Na odcinek Rabka Zaryte – Mszana Dolna powrócą prace budowlane po tym, jak
PKP PLK rozwiązały umowę z poprzednim wykonawcą, który nie dotrzymywał przyjętego harmonogramu realizacji. Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony. Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna – Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję. Kolejne wielomiliardowe przetargi dla tego projektu są przygotowywane. W planach jest uruchomienie wszystkich postępowań do końca przyszłego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat.
Modernizacja linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią trasy o umownej nazwie: „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (
stacja Limanowa,
Limanowa – bocznica Klęczany,
bocznica Klęczany – Nowy Sącz i
Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. W Męcinie trwają
przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem z Limanowej do Nowego Sącza. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również
budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną (w toku jest
przetarg na pierwszy odcinek o długości ok. 8 km). Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji są finansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.